Πέμπτη, 9 Αυγούστου 2012

Ξένοι...

Από μικρό παιδάκι οι ιστορίες με το έθνος, τις σημαίες, τη φοβερή και τρομερή "ελληνική ψυχή" και τα άλλα σχετικά μου καθόντουσαν στο λαιμό. Ισως κι η δικτατορία, που είναι από τις πρώτες στιγμές που παιδάκι συνειδητοποιώ ότι κάτι δεν πάει καλά με τα εμβατήρια, τις παρελάσεις κι αυτούς που τό έχουνε δουλειά τους να μιλάνε για την πατρίδα, να έπαιξε το ρόλο της.
Αν και δεν είχα κανένα πρόβλημα με τη σημαία την ίδια, πάντα είχα ένα πρόβλημα καχυποψίας μ' αυτούς που την κρατούσαν. Σε σημείο που  όταν  το 2004 που πήραμε το ΕURO γέμισε ο τόπος γαλανόλευκες, το όλο σκηνικό να μου φαίνεται εντελώς υπερβολικό κι αστείο. Και πιο πολύ μου φαινότανε ψεύτικο και υποκριτικό. Πόσοι από όλους αυτούς άραγε θα ήταν πραγματικά διατεθιμένοι να κάνουν κάτι παραπάνω από το να πανηγυρίζουν γκολ, "για την πατρίδα":
Οποιος είδε το χθεσινό σκηνικό με τους Χρυσαυγίτες να περιμένουν με ελληνικές σημαίες στο λιμάνι, να ορμάνε στο καράβι από τη Σύρο και δεν ένιωσε έστω λίγο να του ανακατεύεται το στομάχι, καλό θα ναι να το κοιτάξει. Ηταν μια εικόνα γελοία και φρικτή μαζί. Τόσο που δε θέλω καν να την αναλύσω. Μ' αναγουλιάζει κανονικά, με χαλάει πως αλλιώς να το πείς... Με κάνει σχεδόν να ντρέπομαι για την κατάντια κι ας μην έχω σχέση παρα μόνο στο ότι ζω την ίδια εποχή και τίποτα παραπάνω.
Σήμερα το πρωί ανοίγοντας ένα βιβλίο για τον πολιτικό Καββαδία, βρήκα αυτή τη διήγηση του Μάρκου Βαμβακάρη που με την απλή του γλώσσα λέει πιο πολλά από το κείμενο. Μιλάει για την κατάσταση που αντίκρυσε μετά τη Μικρασιατική καταστροφή και την υποδοχή των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από τους ντόπιους:
"...Πως να σας χαρακτηρίσω αυτό το πράμα. Καταστροφή... Εμενε ο κόσμος εκεί στα βαγόνια των σιδηροδρόμων. Έμενε εκεί που είχε καμιά αποθήκη εγκαταλειμμένη. Τσαντίρια κάνανε...Το τι ετραβήξανε αυτοί οι άνθρωποι δε λέγεται...Προσπαθήσανε, γαμιόντουσαν, κάνανε χίλια δυό να βρίσκουν το ψωμί τους, μέχρι να βρούν ένα σπίτι να κάτσουνε... Και οι ντόπιοι δεν τους βλέπανε με καλό μάτι. Αλλά τους βρίζανε χίλια δυό. Φύγετε από δώ ρε. Πηγαίνετε παρα πέρα. Δεν τους κοιτάζανε. Δεν είχανε την αγάπη να πούνε, για στάσου συγγενείς μας είναι, Έλληνες είναι πραγματικοί... Ήθελαν να τους κλέψουνε οι κλεφταράδες που ήταν εδώ πέρα. Ν' αρπάξουν ό,τι είχαν Να τους κλέψουνε, να τους γελάσουν. Απατεώνες."

Μετά από αυτό τα τωρινά σκηνικά δε μου λένε και πολλά. Προφανώς όλοι αυτοί ήταν οι ίδιοι που λίγο πριν θα κουνούσαν σημαίες Βασιλοφρόνων ή Βενιζελικών και θα μιλούσαν για τα μεγάλα οράματα της Μεγάλης Ελλάδας που φυσικά υπερέχει σε όλα των άλλων ...βαρβαρων. Και μετά από λίγο, κι αφού έβαλαν σιωπηλά ή φωναχτά το χεράκι τους στην καταστροφή που έφεραν οι μεγάλες ιδέες τους, άρχισαν να βρίζουν τα θύματα, με έναν τρόπο θύματά τους αφού δεν μπόρεσαν να εμποδίσουν αυτό τον τόσο λάθος πόλεμο. Μάλιστα τύχαινε τα θύματα εκτός από "ξένοι" να είναι μαζί και Έλληνες. Η εικόνα της φτώχειας και της εξαθλίωσης σπάνια γοητεύει όπως και να το κάνουμε, χρειάζεται και λίγη ιδεολογία ανθρωπιάς για να σου συμβεί αυτό.
Λίγο αργότερα στα ίδια χρόνια, στις εκλογές του Δεκέμβρη του 1923 οι βασιλόφρονες "λάτρες της πατρίδος" συγκεντρωνόντουσαν στους στύλους του Ολυμπίου Διός και έκαναν πορεία φωνάζοντας μαζί με τα "Μαχαίρι στους Βενιζελικούς" και "Φωτιά στους Τουρκοσπορίτες πρόσφυγες"(!!), όπως λέει ο Φίλιππος Φιλίππου στο "Ο πολιτικός Νίκος Καββαδίας"

Τέτοια αγάπη κι ανθρωπιά. Ύστερα ακολουθούσαν οι νεκροί κι οι τραυματίες...

Το 1929 ο 19χρονος τότε Νίκος Καββαδίας γράφει το ποίημα "Αγαπάω"

Ἀγαπάω τ᾿ ὅτι θλιμμένο στὸν κόσμο.
Τὰ θολὰ τὰ ματάκια, τοὺς ἀρρώστους ἀνθρώπους,
τὰ ξερὰ γυμνὰ δέντρα καὶ τὰ ἔρημα πάρκα,
τὶς νεκρὲς πολιτεῖες, τοὺς τρισκότεινους τόπους.

Τοὺς σκυφτοὺς ὁδοιπόρους ποὺ μ᾿ ἕνα δισάκι
γιὰ μία πολιτεία μακρυνὴ ξεκινᾶνε,
τοὺς τυφλοὺς μουσικοὺς τῶν πολύβουων δρόμων,
τοὺς φτωχούς, τοὺς ἀλῆτες, αὐτοὺς ποὺ πεινᾶνε.

Τὰ χλωμὰ τὰ κορίτσια ποὺ πάντα προσμένουν
τὸν ἱππότην ποὺ εἶδαν μία βραδιὰ στ᾿ ὄνειρό τους,
νὰ φανῇ ἀπ᾿ τὰ βάθη τοῦ ἀπέραντου δρόμου.
Τοὺς κοιμώμενους κύκνους πάνω στ᾿ ἀσπρόφτερό τους.

Τὰ καράβια ποὺ φεύγουν γιὰ καινούρια ταξίδια
καὶ δὲν ξέρουν καλὰ -ἂν ποτὲ θὰ γυρίσουν πίσω
ἀγαπάω, καὶ θά ῾θελα μαζί τους νὰ πάω
κι οὔτε πιὰ νὰ γυρίσω.

Ἀγαπάω τὶς κλαμμένες ὡραῖες γυναῖκες
ποὺ κυττᾶνε μακριά,ποὺ κυττᾶνε θλιμμένα ...
ἀγαπάω σὲ τοῦτον τὸν κόσμο -ὅ,τι κλαίει
γιατὶ μοιάζει μ᾿ ἐμένα.

Και λέει ο Φ.Φιλίππου:
"Φαίνεται πως η  ευαισθησία του και η αγάπη προς κάθε έμβιο όν τον οδηγούσε στην Αριστερά, απ' όπου δεν έφυγε ποτέ"
(Ο Ν.Καββαδίας όπως μαρτυράει η αδερφή του Τζένια, υπήρξε και μέλος του ΚΚΕ)

11 σχόλια:

Gryzor είπε...

...και το νόημα είναι πως...; Οι περισσότεροι δεν είναι τόσο πατριώτες όσο θέλουν να νομίζουνε;

Γνωστό από αρχαιοτάτων χρόνων, και για όλους τους λαούς. Πολύ κακό για το τίποτα...

(συγγνώμη αν έγινε post δύο φορές, την πρώτη μου έβγαλε κενή σελίδα...)

akrat είπε...

μονομέρεια...

Ανώνυμος είπε...

Είσαι άρρωστος. Καταστρέφεις μια τόσο ωραία ανάρτηση γράφοντας ότι ο Καββαδίας ήταν μέλος του ΚΚΕ. Αν ήταν μέλος και του φιλόπτωχου ταμείου της εκκλησίας της γειτονιάς του, θα το έγραφες;

Ανώνυμος είπε...

Όποιος έχει παππούδες και γιαγιάδες πρόσφυγες μετά το 1922, μπορεί να επιβεβαιώσει αυτά που αναφέρει ο Βαμβακάρης. Αν δεν το πιστεύετε ρωτήστε να σας πουν τις ιστορίες. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι στις τάξεις των φασιστών μπορεί να υπάρχουν εγγόνια των ανθρώπων που υπέστησαν τέτοιες συμπεριφορές...

symastev είπε...

Λαθρέλληνες!

Ο νέος στόχος της ΧΑ μετά τους λαθρομετανάστες! Απαγορεύεται η κυκλοφορία χωρίς πιστοποιητικό DNA. Οι Λαθέλληνες θα φέρουν ένα κίτρινο άστρο για να αναγνωρίζονται.
Οι άλλοι μαύρο άστρο.

Γιώργος Σαρρής είπε...

Γιατί άραγε θα έπρεπε να κρύψω το οτι ο Καββαδίας ήταν στο ΚΚΕ; Για να μην ενοχλήσω όσους βγάζουν σπυράκια μόλις ακουν ΚΚΕ; Το οτι κινηθηκε πολιτικά στο χώρο αυτό ανήκει στην ιστορία του και τον έχει επηρεάσει. Τι σχέση έχει αυτό με το "φιλόπτωχο ταμείο"; Ξεπέρασε την αντιπάθεια που σου έχουν φυτέψει για το ΚΚΕ. Το ΚΚΕ είναι πίσω από κάθε σημαντική πέτρα που έχει χτίσει την ιστορία του προηγούμενου αιώνα. Το ΄θεωρώ τρομερά άδικο να αντιμετωπίζεται όπως αντιμετωπίζεται επειδή έτσι βολεύει αυτούς που το φοβούνται(δικαίως) Οι άνθρωποι βέβαια και η ιστορία δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν. Αυτό που έκανα ήταν να παρέχω ένα ιστορικό στοιχείο που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό ή έχει κρυφτεί. Το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον άλλωστε το ότι άλλος ένας που τον θεωρώ στην πρώτη πρώτη γραμμή της Τέχνης(και της ευαισθησίας) στην Ελλάδα είχε ενταχθεί στην πλευρά του μαρξισμού-λενινισμού κι όχι απλά και αόριστα στην γενική ιδέα της Αριστεράς.
Στην εποχή της ανατροπής κατα τη γνωμη μου αυτό έχει σημασία. Θα αυτολογοκρινόμουν για να "αρέσω" σε όλους αν δεν το ανέφερα.Εγω δε γραφω ούτε στα ΝΕΑ ούτε στο Εθνος.Στο μπλογκ μου γράφω ό,τι σκέφτομαι.

Γιώργος Σαρρής είπε...

Επίσης, γιατί δεν ενόχλησε που έγραψα τα λόγια του Φιλίππου "τον οδήγησε στην Αριστερά" αλλά το ότι ήταν στο ΚΚΕ(πάλι ο Φιλίππου το λεει σε άλλα σημαία του βιβλίου του). Για σκέψου το, τι θεμα έχεις με το ΚΚΕ;

symastev είπε...

ο καημένος ο ανώνυμος... Πού να έργαφες έτσι το ξεκάρφωτο ότι ο Πικάσο ήταν μέλλος του ΚΚ για να υπενθημίσεις τη τάση πρωτοπόρων καλλιτεχνών όπως και του Καββαδία σε κάποιες εποχές που το εργατικό κίνημα είχε την ανάγκη τους. Και σήμερα είμαι σίγουρος το ίδιο θα γίνει με τους νέους καλλιτέχνες που θα αναδείξει ο λαός μας για να υποφέρουν μετά 40-50 χρόνια οι τότε όπου γης ανώνυνοι αντιΚΚΕ!

Ανώνυμος είπε...

Μπράβο Σαρρή. Τωρα γράψε και ένα άρθρο για τον λαθροιρανό, το σεσημασμένο κακοποιό, νακροέμπορα και εγληματία που καθάρισαν πριν μερικές μέρε. Έτρεξε το κόμμα σου να πει για ρατσιστικό έγκλημα ενώ τόσα ρατσιστικά εγκλήματα που γίνονται εναντίον των Ελλήνων τσιμουδιά. Να σε ρωτήσω, ψάχνετε ακόμα γιατί πήρατε εκείνο το 4,5%;; Ή μηπως περιμένετε πως θα γυρίσουν πίσω σε εσας εκείνοι που σας ψήφισαν παλιά;;

Δεν φταίει ο Παπαντρέου, φταίει ο καπιταλισμός, είπε η Αλέκα σας.

Σας παρακαλούμε πολύ, μην ξεβρακώνεσε τόσο πολύ. Δεν έχουμε ορεξη να δουμε τους άσχημους κόλους και την ανθελληνική σας συμπεριφορα. Σας σιχαθηκαμε..

Γιώργος Σαρρής είπε...

Nα χαίρεσαι το μίσος και το ρατσισμό σου φίλε. Οταν ξεσπάσει στο κεφάλι όλων θα καταλάβεις.
Τα περισσότερα και καθημερινά εγκλήματα γίνονται κάθε μέρα εναντίον απλών ανθρώπων που υποφέρουν από τη φτώχεια. Κι αυτά γίνονται από Έλληνες εναντίον ελλήνων. Οι πανω από 2000 αυτοκτονίες είναι εγκλήματα και τίποτα άλλο.Το σύνθημα "Η ΕΛΛΆΔΑ ΣΤΟΥς έΛΛΗΝΕΣ" ΆΛΛΩΣΤΕ ΥΛΟΠΟΙΕΊΤΑΙ. Δεν είδες π.χ. που η ΑΤΕ πήγε στο Σάλλα;
Σκέψου τουλάχιστον τι μπορεί να φταίει χωρίς μίσος αντικομμουνιστικό. Σκέψου επίσης αν ζήτησαν επιχειρηματίες από παλιά να έρθουν εδώ μετανάστες γιατί ήταν φθηνοί και τους συνέφεραν. Γιατί άραγε τότε δεν υπήρχαν αντιδράσεις; Μήπως γιατί τότε το σύστημα δεν κινδύνευε όπως τώρα που μπάζει νερά από παντού;
Σκέψου αν φταίει ο πόλεμος που όλοι αυτοί βρέθηκαν εδώ. Για κάθε άνθρωπο το παλιόσπιτό του είναι το καλύτρο του κόσμου και δεν το αφήνει έτσι για πλάκα.Κι αυτό το έγκλημα βεβαια το έκανε ο Ιμπεριαλισμός και όχι κάποιος άλλος.
Σταματηστε επίσης να παριστάνετε τους καθαρούς Έλληνες και να χωρίζετε τον κόσμο σε Ελληνες και ανθέλληνες αλλά παλαιά γυρίζοντας ξανά στο μίσος άλλων εποχών.Ξερουμε που το πάτε. Δεν είναι οι "ξένοι" το πρόβλημά σας και ο στόχος σας.Άλλο έχετε στο μυαλό. ΓΙΑ ΣΑΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΙΟ ΞΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΞΕΝΟΥΣ.
(Το προηγούμενο σχολιο δημοσιεύτηκε ενδεικτικά και μάλλον δεν θα ξανασυμβεί)

Gryzor είπε...

Γιώργο,

Ένα θέμα είναι η άνοδος του ρατσισμού και του νεοναζισμού. Ένα άλλο θέμα είναι το πώς η αριστερά το αντιμετωπίζει αυτό και πώς αντιδρά. Και δυστυχώς, όπως έχω γράψει κι εδώ συχνά, αντιδρά εντελώς λάθος. Όπως αντιδράς και με το τελευταίο αυτό σχόλιό σου.

Γιατί μιλάς για τις 2000 αυτοκτονίες κτλ κτλ και έχεις δίκιο, αλλά είσαι εκτός θέματος. Το πρόβλημα που συζητάμε (και ο... φίλος πιο πάνω) είναι οι λαθρομετανάστες και τα προβλήματα που αυτοί φέρνουν.

Γιατί και όταν οι επιχειρηματίες ζητούσαν να έρθουν φτηνά εργατικά χέρια, πάλι υπήρξαν αντιδράσεις, αλλά δεν το θυμάσαι.

Γιατί ακόμα και αν δεν είχαμε αντιδράσει τότε, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να αντιδράμε τώρα.

Γιατί δεν είπε κανείς ότι αυτοί δεν είναι κακόμοιροι στο σπίτι τους και δεν ξεριζώθηκαν λόγω κάποιου πολέμου, λόγω φτώχιας ή λόγω... καθαρής ηλιθιότητας (όπως έγραφε και το καλόπαιδο της Πάρου σε μία συνέντευξή του). Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει ή μπορούμε να τους δεχτούμε εδώ.

Γιατί υπάρχουν και πολλοί, πλην των νεοναζί, οι οποίοι δεν προσδιορίζονται ώς "καθαρόαιμοι Έλληνες" και αυτό που κάνουν οι αντεπιχειρούντες είναι ένα reductio ad absurdum λογικό σφάλμα: δεν χρειάζεται να μιλάω για την υπεροχή του Ελληνικού αίματος για να θέλω η χώρα μου να είναι Ελληνική.

Γιατί, ακόμη και νεοναζί, αυτό δεν σημαίνει πως κάποια πράγματα που λένε δεν έχουν αλήθεια μέσα τους. Με το να απορρίπτεις συλλήβδην τα επιχειρήματά τους λόγω του ποιόντος τους οδηγεί σε επικίνδυνες ατραπού;

Γιατί, ο Σάλλας είναι τώρα, μία αλλοίωση του πληθυσμού θα έχει πολύ πιο μακροπρόθεσμες επιπτώσεις.

Και μπορεί εσύ να λες πως το θες αυτό, αλλά ρίξε και μια ματιά εις τας Ευρώπας όπου -όπως διάβαζα πρόσφατα- απαγορεύουν και δηλητηριάζουν σκυλιά αβέρτα σε χώρους που συχνάζουν μουσουλμάνοι επειδή ο Προφήτης δίδαξε πως ο σκύλος είναι "βρώμικο" ζώο. Ένα πάρα πολύ μικρό παράδειγμα. Δεν κρίνω - μπορεί να είμαι εγώ τρελλός που θεωρώ πως ο σκύλος είναι καθαρός, ή πως το να ντύνεται κάποια με μπούρκα είναι προσβλητικό. Αναρωτιέμαι όμως από πού κι ώς πού να αφήνουμε όλους αυτούς να κάνουνε ό,τι θέλουν στο δικο μας το χώρο, όποιος κι αν είναι ο λόγος που είναι εδώ. Αυτό δεν είναι φιλία, δεν είναι διεθνισμός, δεν είναι τίποτα παρά αντίστροφος ρατσισμός.

Και (γι άλλη μία φορά) όσο η αριστερά δεν παραδεχθεί τα προβλήματα που δημιουργούν οι λαθρομετανάστες γιατί παραμένει προσκολλημένη σε ιδεοληψίες που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, τόσο οι λύκοι να οσφρίζονται τον αέρα...


ΥΓ καιρό έχεις να γράψεις κάτι και να πανηγυρίσεις για την "αραβική άνοιξη". Θυμάμαι να σου λέω "πάμε καλά, έπεσε ο δικτάτορας και πανηγυρίζουμε που ήρθε άλλος με τη βοήθεια των πετρελαϊκών;" και έλεγες "ελπίζω να..."

ShareThis